Blancas, negras y mulatas : una aproximación ejecutivo - interpretativa
Main Article Content
Keywords
Abstract
The following article takes an analytical approach to the book Whites, blacks y mulatas (volume 2, 2016), by the Colombian composer Víctor Agudelo (1979). We begin with four structural pillars shared by the piano pieces that compose the book, namely: influences of Colombian rhythms, contemporary notations, piano techniques, and piano pedagogy. The intention of this analysis is to show how the pieces fulfill the objectives with which they were composed and also to propose, from a pedagogical perspective, some parameters for the execution of the pieces.
Downloads
Download data is not yet available.
References
Academia Colombiana de la Lengua (2012). Breve diccionario de colombianismos.Bogotá. Recuperado de: http://www.academiacolombianadelalengua.co/wp-content/uploads/2016/02/BREVE-DICCIONARIO-PDF-FINAL-JUNIO-7-DE-20131.pdf
Agudelo, V. (2016). Blancas, negras y mulatas (volumen 2). Medellín: Fondo Editorial Universidad EAFIT.
Blanco, E. (2012). La personalidad musical de Olivier Messiaen. Recuperado de: http://enriqueblanco.net/wp-content/uploads/2012/04/CuadernilloMessiaen2.pdf.
Convers, L. y Ochoa, J. S. (2007). Gaiteros y tamboleros: material para abordar el estudio de la música de gaitas de San Jacinto, Bolívar. Bogotá: Pontificia Universidad Javeriana.
Cope, D. (1997). Techniques of the contemporary composer. Schirmer Books.
Cowell, H. (2001). Essential Cowell: Selected Writings on Music. D. Higgins.
Delio, T. (1996). The Music of Morton Feldman. Psychology Press.
Etkin, M. (2002). Sobre el contar y la notación en Ives y Feldman. Revista del Instituto Superior de Música, 4 (5).
Lester, J. (2005). Enfoques analíticos de la música del siglo XX (Vol. 16). Ediciones Akal.
López, J. O. (2001). Mitos y leyendas de Antioquia la Grande. Medellin: Plaza y Janes Editores.
Oxford Living Dictionaries (s.f.). Recuperado de: Oxford living dictionaries: https://es.oxforddictionaries.com/definicion/carcacha
Sans, J. F. (2002). Evolución de la notación rítmica. Universidad Central de Venezuela
Valencia, F. J. (2005). El concepto de competencias en los contextos de la evaluación externa: un estudio de caso. Enunciación, 10 (1), 22-30.
Agudelo, V. (2016). Blancas, negras y mulatas (volumen 2). Medellín: Fondo Editorial Universidad EAFIT.
Blanco, E. (2012). La personalidad musical de Olivier Messiaen. Recuperado de: http://enriqueblanco.net/wp-content/uploads/2012/04/CuadernilloMessiaen2.pdf.
Convers, L. y Ochoa, J. S. (2007). Gaiteros y tamboleros: material para abordar el estudio de la música de gaitas de San Jacinto, Bolívar. Bogotá: Pontificia Universidad Javeriana.
Cope, D. (1997). Techniques of the contemporary composer. Schirmer Books.
Cowell, H. (2001). Essential Cowell: Selected Writings on Music. D. Higgins.
Delio, T. (1996). The Music of Morton Feldman. Psychology Press.
Etkin, M. (2002). Sobre el contar y la notación en Ives y Feldman. Revista del Instituto Superior de Música, 4 (5).
Lester, J. (2005). Enfoques analíticos de la música del siglo XX (Vol. 16). Ediciones Akal.
López, J. O. (2001). Mitos y leyendas de Antioquia la Grande. Medellin: Plaza y Janes Editores.
Oxford Living Dictionaries (s.f.). Recuperado de: Oxford living dictionaries: https://es.oxforddictionaries.com/definicion/carcacha
Sans, J. F. (2002). Evolución de la notación rítmica. Universidad Central de Venezuela
Valencia, F. J. (2005). El concepto de competencias en los contextos de la evaluación externa: un estudio de caso. Enunciación, 10 (1), 22-30.