The musical experience of the improvisors of the andean area and the colombian caribbean

Main Article Content

Henry Gustavo Roa Ordoñez https://orcid.org/0000-0002-4057-8670
Fabian Manuel Rojas Parra

Keywords

Improvisation, preparation, Colombian music, Caribbean coast, Andean music

Abstract

In the music world, the importance of improvisation as a means to promote the active and creative thinking of the musician is widely recognized. Its practice involves, among other things: making decisions in real time, listening to others, predicting and experimenting with new structures and musical organizations and carrying out sensory and perceptual adjustments necessary for an adequate interpretation. This article synthesizes the main conceptions and mechanisms developed by a representative sample of Colombian improvisers in their respective contexts. For this, using an ethnomusicological methodology centered on case study, the authors examine how these musicians conceive improvisation based on their life experiences. The study shows how the instrumental improvisation observed in traditional repertoire is carried out thanks to a previous training within each cultural framework and by the usage of some raw materials and procedures.


 

Downloads

Download data is not yet available.
Abstract 665 | PDF (Español) Downloads 567

References

Bailey, D. (1992). Improvisation, its Nature and Practice in Music. New York: Da
Capo Express.

Berkowitz, A. (2010). The Improvising Mind: Cognition and Creativity in the Musical Moment. New York: Oxford University Press.

Dalhaus, C. (1992). “Sur la determination du concept d ́oeuvre musicale”. Analyze Musicale, (29), 84-99.

Gainza, V. H de. (2002). Pedagogía musical. Dos décadas de pensamiento y acción educativa. Buenos Aires: Grupo Editorial Lumen.

Hernández, R. (2010). Metodología de la investigación. México, D. F.: McGraw Hill.

Mammersley, M. y Atkinson, P. (1994). Etnografía, métodos de investigación (2 ed.). Buenos Aires: Paidós.

Melo, M. (2016). La improvisación en el torbellino desde las estrategias formativas de 3 intérpretes colombianos (Tesis de pregrado). Universidad Sergio Arboleda, Bogotá.

Molina, E. (1994). La improvisación aportaciones pedagógicas a la enseñanza musical. Recuperado de http://www.iem2.com/wp-content/uploads/2014/01/Aportaciones.pdf

Nachmanovitch, S. (2013). Free Play: La improvisación en la vida y el arte. Buenos Aires: Paidós.

Nettl, B. y Russel, M. (2004). En el transcurso de la interpretación. Estudios sobre el mundo de la improvisación musical. Madrid: Ediciones Akal.

Pacheco, A. y Caraballo, R. (2011). La improvisación en el bombardino a partir del repertorio tradicional de las bandas del departamento de Córdoba: estudio preliminar para una guía de aprendizaje (Tesis de maestría). Universidad de Córdoba, Montería, Colombia.

Pérez, J. (2010). “Un modelo teórico para el estudio de la improvisación en música”. Actas de la XVIII Jornadas de Jóvenes Investigadores de la AUGM. La investigación de la AUGM. La investigación científica el eje del desarrollo regional en los albores del bicentenario de la independencia latinoamericana. Santa Fe: UNL Ediciones.

Pérez, J. y Montalvo, F. (2006). Improvisación en el pasillo y el bambuco de la región andina colombiana. Revista Contratiempo, (15). Recuperado de http://www.musigrafia.org/acontratiempo/?ediciones/revista-15/artculos/improvisacin-en-el-pasillo-y-el-bambuco-de-la-regin-andina-colombiana.html

Pressing, J. (1984). “Cognitive processes in improvisation”. En R. Chozier y A. Chapman (Eds.), Cognitive Processes in Perception of Art (pp. 345-363). Amsterdam: North-Holland.

Pressing, J. (1988). “Improvisation: methods and models”. New York: Oxford University Press.

Rabinovitch, G. y Slominski, J. (2015). Towards a Galant Pedagogy: Partimenti and Schemata as Tools in the Pedagogy of Eighteenth-Century Style Improvisation. Music Theory Online, 21(3). Recuperado de https://scholarworks.gsu.edu/music_facpub/57/

Romero, G. (2013). Oído interno, reflexiones sobre su definición, alcances y metodología de desarrollo. Recuperado de http://educacionauditivagermanromero.blogspot.com/2013/10/oido-interno-reflexiones-sobre-su.html

Sans, J. (s.f.). Patrones de improvisación y acompañamiento en la música venezolana de salón del siglo XIX. Revista Resonancias vol. 5, n°8, mayo 2001, pp. 45-90. Escuela de Artes Universidad Central de Venezuela. Recuperado de http://resonancias.uc.cl/es/N-8/patrones-de-improvisacion-y-acompanamiento-en-la-musica-venezolana-de-salon-del-siglo-xix.html

Stake, R. (2006). Investigación con estudio de casos (2.a ed.). Madrid: Morata.