Contributions of musical education to people with disabilities in the promotion of self-determination
Main Article Content
Keywords
Musical education, Visual impairment, Involvement, Self-determination, Medellin
Abstract
The present article is based on the research work Música para ver: Sistematización de la experiencia (Music to see: Systematization of experience); a qualitative research, which approached the music education program Música para ver intended to unveil the subjective transformations of the participants in the city of Medellin between 2014-2016, to recognize the scope of the program and to strengthen its strategies. This research was made with 16 teenage music students with visual disabilities (VD) and their families in Medellin – Colombia, revealing the changes the participants had on the creation of their subjectivity, abilities development, life’s project, emotional bonds and transformation towards a positive concept of the disability in their families, all through music learning. This article aims to complement the conceptual referent of this research and create a record of the learnings unveiled from the research and derived from he researcher’s consideration surrounding the increase of self-determination with the musical practice of people with visual disabilities (VD). To this effect, the research briefly breaks down the characteristics and the impediments for the development of self-determined behaviors, there is an approximation to the changes in the regulations and the principles of Music Education that allows a more inclusive music classes. Ultimately, the research backs the thesis of collective musical practice encouraging the development of self-determination in people with VD.
Downloads
References
Andrade, A. (2013). Diseño de un software para el reconocimiento de símbolos matemáticos en latex mediante síntesis de voz para personas con discapacidad visual (Tesis de pregrado). Universidad Tecnológica de Pereira, Pereira, Colombia. Recuperado de http://recursosbiblioteca.utp.edu.co/dspace/handle/11059/4089
Arias Cancino, H. D. (2015). Estrategias pedagógicas desde la inclusión educativa para el fortalecimiento de la expresión y la conciencia corporal para estudiantes de música con discapacidad visual. Recuperado de http://repository.pedagogica.edu.co/handle/20.500.12209/1547
Arter, C. y Hill, D. L. (2000). Escuchar atentamente: ventajas derivadas de enseñar música a estudiantes discapacitados visuales. Entre dos Mundos: Revista de Traducción sobre Discapacidad Visual, (14), 5-12.
Castro, E., Bocanegra, K., Garzón, G., González, A., Hernández, H., Maldonado, H.,… Triana, D. (2013). Análisis bibliométrico sobre la inclusión de niños, niñas y
adolescentes con discapacidad haciendo uso de la música como herramienta central. Ciencia y Salud, 11(1), 45-58.
Burgos, S. (2008). Educación física y discapacidad visual: Una resignificación de la vida. Revista Corporeizando, 11(1), 68-86. Recuperado de http://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/corporeizando/article/view/2008
Cano Hoyos, V. (2016). Inclusión a personas con discapacidad visual en los pregrados y licenciaturas (Tesis de maestría). Universidad Pontificia Bolivariana, Medellín, Colombia. Recuperado de https://repository.upb.edu.co/handle/20.500.11912/2940
Castillo Castellanos, J. y Delgado Villamizar, J. J. (2012). Transcripción al sistema braile de material básico para el estudio de la música (Tesis doctoral). Universidad Industrial de Santander, Santander, Colombia.
Chacón, M., Camargo, M. y Cotachira, A. (2014). Estrategia didáctica para la inclusión de jóvenes en situación de discapacidad visual a la clase de Educación Física del grado 1103° en el Colegio José Félix Restrepo (Tesis de pregrado). Universidad Libre, Bogotá, Colombia. Recuperado de http://hdl.handle.net/10901/7626
Chaves Giesteira, A. (2013). La enseñanza de la música para personas con discapacidad visual: elaboración y evaluación de un método de guitarra (Tesis doctoral). Universitat Autònoma de Barcelona, Barcelona, España.
Chávez, P. G. y Chávez, F. (s.f.) La inclusión de personas con discapacidad visual en instituciones educativas musicales.
Clark, A. y Murphy, F. (1999). La enseñanza de la música a estudiantes deficientes visuales en el ámbito escolar convencional. Entre dos Mundos: Revista de Traducción sobre Discapacidad Visual, (10), 5-15.
Correa, Y. y Pulido, E. (2013). Adaptación e implementación de recursos didácticos para la enseñanza de ecuaciones de primer y segundo grado a niños con discapacidad visual en un aula inclusiva. Educación Científica y Tecnológica, 510-514. Recuperado de http://revistas.udistrital.edu.co/ojs/index.php/revcie/article/viewFile/7714/9524
Fundación Social Colombiana de Salud COLSALUD https://colsalud.org.co/talentos-colsalud
Gadberry, A. & Harrison, A. (2016). Music therapy promotes self-determination in young people with autism spectrum disorder. International Journal of School & Educational Psychology, 4(2), 95-98. 10.1080 / 21683603.2016.1130580
Gainza, V. (2003) La educación musical entre dos siglos: del modelo metodológico a los nuevos paradigmas. Serie “Documentos de Trabajo”. Buenos Aires: Escuela de Educación Universidad de San Andrés.
Gainza, V. (2002). Pedagogía musical – Dos décadas de pensamiento y acción educativa. Buenos Aires: Editorial Lumen.
García Carrascal, S. V. (2016). Proceso de inclusión educativa y social en el ámbito musical de personas con discapacidad visual (Tesis de grado). Pontificia Universidad Católica del Ecuador, Pichincha, Ecuador.
Gómez, M. R. (2009). Batuta Caldas-Colombia: un programa de formación musical que deviene en formación ciudadana. Revista LGómezatinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 2(9), 649-668.
Hernández, C., Jiménez L., Juez G. y Galvis, J. (2008). El SEMLEB: Una herramienta para la enseñanza de la lecto-escritura en niños con discapacidad visual. Recuperado de https://www.redalyc.org/pdf/304/30400713.pdf
Loaiza, C. y Torres, S. (2013). Horus: Prototipo de herramienta tecnológica de apoyo semilibre, para personas con discapacidad visual. Ventana Informática, 29, 13-28. Recuperado de http://revistasum.umanizales.edu.co/ojs/index.php/ventanainformatica/article/view/241/325
Macías, R. A. A. C. y Antúnez, S. Á. S.2015. Educación inclusiva: música para alumnos invidentes y débiles visuales. Una Visión Interdisciplinaria del Arte, 24-43.
Meléndez, L. (2002). La inclusión escolar del alumno con discapacidad intelectual. Bogotá: GLARP-IIPD.
Palacios, A. (2008). El modelo social de la discapacidad: orígenes, caracterización y plasmación en la convención internacional sobre los derechos de las personas con discapacidad. Madrid: CERMI.
Pastor, C. (2012). Aportaciones del diseño universal para el aprendizaje y de los materiales digitales en el logro de una enseñanza accesible. Recuperado de http://diversidad.murciaeduca.es/publicaciones/dea2012/docs/calba.pdf
Peralta, F. y González-Torres, C. (2009). El movimiento hacia la autodeterminación personal: antecedentes y estado actual. Trabajo presentado en el XV Coloquio de Historia de la Educación: El largo camino hacia la una educación inclusiva: la educación especial y social del siglo XIX hasta nuestros días (pp. 181-192). Pamplona: Universidad Pública de Navarra.
Peralta, F. & Arellano, A. (2014). La autodeterminación de las personas con discapacidad intelectual: situación actual en España. Revista CES Psicología, 7(2), 59-77.
Pérez Valderrama, M., Ruiz, N. y Ossa Fernández, C. (2019). Música para ver: Sistematización de la experiencia (Tesis de maestría). Universidad de Manizales, Manizales, Colombia.
Pichott, A. Velez, J. (2009) ¿Se garantiza el Derecho Fundamental a la educación a los niños en situación de discapacidad sensorial visual de la ciudad de Medellín en lo referido a los procesos de integración acceso y permanencia en la educación formal? (Proyecto de grado monografía). Universidad de Antioquia, Medellín, Colombia.
Rendón Nieblas, E. G. (2015). La música como medio de aprendizaje: una experiencia sensorial incluyente. Ponencia presentada en el Segundo Encuentro Nacional de Gestión Cultural (pp. 1-13).
Sánchez, L. S. (2017). La didáctica del violín en alumnos con discapacidad visual: compendio de buenas prácticas, recursos y estrategias metodológicas para una educación inclusiva en las enseñanzas elementales y profesionales de música (Tesis doctoral). Universidad Católica San Antonio de Murcia, Murcia, España.
Suárez Román, J. C. (2016). Percepción de la música en la discapacidad visual (Tesis de maestría). Universidad EAFIT, Medellín, Colombia.
Tamarit, J. (2001). Propuestas para el fomento de la autodeterminación en personas con autismo y retraso mental. En Verdugo, M. A. y Jordán de Urríes, F. B., (Eds.) Apoyos, autodeterminación y calidad de vida. Salamanca: Amarú Ediciones.
Torres, M. C. G. y Peralta, F. (2006). Autodeterminación y discapacidad: Antecedentes y estado actual de un nuevo paradigma en la educación especial. Revista Española de Pedagogía, 231, 275-288.
Torres, J. y Gaviria, Y. (2013), Una propuesta inclusiva para la representación geométrica de poliedros con población en condición de discapacidad visual. Educación Científica y Tecnológica, 32-36. Recuperado de http://revistas.udistrital.edu.co/ojs/index.php/revcie/article/view/5479
Velasco, I. y Montes, E. (2013). Propuesta para la enseñanza del álgebra geométrica a estudiantes con discapacidad visual, a través de la adaptación de material inclusivo. En P. Perry (Ed.), Memorias del 21º Encuentro de Geometría y sus Aplicaciones (pp. 291-298). Bogotá, Colombia: Universidad Pedagógica Nacional.
Verdugo, M. (s.f.). Autodeterminación y calidad de vida en las personas con discapacidad. Propuestas de acción.
Wehmeyer, M. (2011), “Assessment and intervention in self-determination”, Scruggs, T. and Mastropieri, M. (Ed.) Assessment and Intervention (Advances in Learning and Behavioral Disabilities, Vol. 24), Emerald Group Publishing Limited, Bingley, pp. 213-249. https://doi.org/10.1108/S0735-004X(2011)0000024011
Wehmeyer, M. & Abery, B. (2013). Self-Determination and Choice. Intellectual and developmental disabilities. 51(5), 399-411. Recuperado de https://www.researchgate.net/publication/259199778_Self-Determination_and_Choice
Wehmeyer, M., Abery, B., Mithaug, D., & Stancliffe, R. (2003). Theory in selfdetermination: Foundations for Educational Practice. Illinois: Charles C Thomas Publisher.