Functionality and Timbral Resources of the Guitar: Classification of Timbral Possibilities to Enrich Musical Performance

Main Article Content

Juan Manuel Molano Posada

Keywords

timbre, color, guitar, interpretation, instrumental technique

Abstract

This article addresses timbre as a crucial aspect in the interpretation of works for guitar and focuses on a repertoire in which timbral indications are not explicit. To do this, first, the role that timbre has occupied within the guitar community throughout history is defined. Afterwards, it is determined which technical aspects of the instrument allow timbral variation. Finally, the functions that timbre occupies within musical discourse are classified based on examples from different stylistic periods. The goal is to present an interpretative vision, through which the interpreter can incorporate these colors in a clear, conscious, and coherent way within the musical discourse.

Downloads

Download data is not yet available.
Abstract 454 | PDF (Español) Downloads 229

References

Aguado, D. (1843). Nuevo método para guitarra. Madrid: Benito Campo.

de Andrade, J. A. (2014). O violão como pequena orquestra. [Trabajo de grado]. Universidade Federal de São João del-Rei. São João del-Rei, Brasil.

Assad, S. (1998). Aquarelle [Partitura para guitarra]. Editions Henry Lemoine.

Bach, J.S. (2002). Präludium, Fugue und Allegro [Preludio, Fuga y Allegro] [Transcripción para guitarra]. En F. Koonce (ed.), Johann Sebastian Bach: The Solo Lute Works pp. 63-76. Neil A. KJOS Music Company. (Obra original escrita alrededor de 1735).

Bampenyou, B. (2012). A Performance Guide to the Multi-Movement Guitar Sonatas of Fernando Sor and Mauro Giuliani. [Tesis doctoral]. University of Miami, Miami, Estados Unidos.

van Beethoven, L. (1862). Erste Symphonie [Primera sinfonía] [Partitura para orquesta]. Leipzig, Alemania: Breitkopf und Härtel.

Brouwer, L. (1983). El Decameron Negro [Partitura para guitarra]. Transatlantiques.

Carlevaro, A. (1979). Escuela de la guitarra. Buenos Aires, Argentina: Barry
Editorial.

de Contreras, A. (1998). La técnica de David Russell en 165 consejos. Sevilla, España: Cuadernos Abolays.

Duque, D. (2013). La digitación en la guitarra [Trabajo de grado de maestría]. Universidad EAFIT, Medellín, Colombia.

Estrada, E. (2018). La guitarra bien articulada: Acerca de la articulación como elemento estructurador de la ejecución musical en la guitarra “clásica” [Trabajo de grado de maestría]. Universidad EAFIT, Medellín, Colombia.

Fernández, E. (2000). Técnica, mecanismo, aprenizaje. Una investigación sobre
llegar a ser guitarrista. Ediciones Art. Montevideo, Uruguay.

Fernández, E. (2020). Inventando la guitarra - Clase 2 - II Parte [Archivo de video]. Recuperado de: https://youtu.be/8fMAPBgbXSU

Kayath, M. (2009). Violão – pequena orquestra ou grand piano? [en línea]. Recuperado de https://violao.org/topic/6480-violao-pequena-orquestra-ou-grand-
pia no/

Montaña, G. (2000). Suite Colombiana No. 2 [Partitura para guitarra]. Arcangues, Francia: Caroni Music.

Pereira, M. (s.f.). Bate Coxa [Partitura para guitarra]. Garbolights Produções Artísticas Ltda. (Obra original publicada en 1988).

Ponce, M. M. (2006). Thème varié et Finale [Tema variado y final] [Partitura para guitarra]. En T. Hoppstock (Ed.), Ponce Werke für Gitarre (pp. 7 – 15). Schott Editions. (Obra original publicada en 1928).

Pujol, E. (1956). Escuela razonada de la guitarra, libro primero. Buenos Aires, Argentina: Ricordi Americana.

Pujol, E. (1960). El dilema del sonido en la guitarra. Buenos Aires, Argentina: Casa Ricordi.

Sor, F. (1830). Sor’s Method for the Spanish Guitar (A. Merrick, Trad.). Londres, Reino Unido: Robert Cocks & Co.

Sor, F. (s.f.). Grand Solo, op. 14 [Partitura para guitarra]. Bonn, Alemania: N. Simrock.

Roch, P. (1922). A Modern Method for the guitar Vol. II. Nueva York, Estados Unidos: G . Schir mer.

Rodrigo, J. (1963). Tres Piezas Españolas [Partitura para guitarra]. Schott Music. (Obra original escrita en 1954).

Rodrigo, J. (1994). Por los campos de España [Partitura para guitarra]. Ediciones Joaquín Rodrigo.

Tamayo, M. (2017). Principios esenciales para la interpretación en la guitarra clásica. Austria: Marco Tamayo Edition.

Tennant, S. (2002). Pumping Nylon: The Classical Guitarist's Technique Handbook. Van Nuys, Estados Unidos: Alfred Music.