Factors of the entrepreneurial success of a Mexican woman of peasant origin with little basic schooling The case of a Mexican woman

Main Article Content

Alfonso Reynoso-Rábago http://orcid.org/0000-0003-4469-7818
Jessica Reynoso-Gallegos http://orcid.org/0000-0003-1599-5197

Keywords

Woman entrepreneur, life story, non universitary training, successful entrepreneur

Abstract

This article seeks to clarify the factors that allowed a Mexican woman of peasant origin, with incomplete studies of primary education, to become a successful entrepreneur. The main theme of the article is about the non-university education of this entrepreneur woman, the difficulties she experienced in becoming an entrepreneur and the factors that contributed to achieving her goal. The present study follows the life story method, little applied to research in administration sciences. In this procedural decision lies the innovative character and the heuristic force of the approach followed.

Downloads

Download data is not yet available.
Abstract 766 | PDF (Español) Downloads 449

References

Altamonova, I., Murillo, X. & Mosquera, J. D. (2015). Superación en la vida de las mujeres del Quindío. Revista Lasallista de Investigación, (12), 81-89. Recuperado de http://repository.lasallista.edu.co/dspace/bitstream/10567/1361/1/81-89.pdf

Ausubel, D. (1963). The Psychology of Meaningful Verbal Learning. New York, N. Y. EUA: Grune and Stratton.

Barhate, G. H. y Patgaonkar, S. (2012). Rural Women Entrepreneurs in the Informal Sector of India. The IUP Journal of Entrepreneurship Development, 9(1), 69-79. Recuperado de: https://search.proquest.com/openview/52c9779f18b56d170fd3f791315103de/1?pq-origsite=gscholar&cbl=54457

Bertaux, D. (1976). Histoires de vie – ou récits de pratiques ? Méthodologie de l’approche biographique en sociologie. Rapport au CORDES.

Bertaux, D. (1980). L’approche biographique, sa validité méthodologique, ses potentialités. Cahiers internationaux de sociologie, 69(2), 198-225.

Bertaux, D. (1997). Les récits de vie. Paríis: Nathan.

Bilbao, A. y Pachano, S. (2002). Rasgos y actitudes de los emprendedores: Informe final.

Corporación Andina de Fomento (– CAF) - Venezuela Competitiva Proyecto Andino de Competitividad. Recuperado de: https://s3.amazonaws.com/academia.edu.documents/36917322/rasgos_actitudes_venezuela_competitiva.pdf?AWSAccessKeyId=AKIAIWOWYYGZ2Y53UL3A&Expires=1524842625&Signature=cmv11fYQA%2BqHybYBmiX5i8nkdZs%3D&response-content-disposition=inline%3B%20filename%3DCorporacion_Andina_de_Fomento_CAF_-Venez.pdf

Birch, D. L. (1987). Job Creation in America: How our smallest companies put the most people to work. New York, USA: Free Press.

Bourdieu, P. (2018). Les trois états du capital culturel. En Actes de la recherche en sciences sociales. (30), 3-6. Recuperado de http://www.persee.fr/doc/arss_0335-5322_1979_num_30_1_2654 Doi: 10.3406/arss.1979.2654.

Cabello-Díaz, C. R. (2017). Emprendurismo dentro del ámbito universitario. Ministerio de Fomento, Industria y Ccomercio (MIFIC). Ponencia presentada en Masaya, Nicaragua. Recuperado de http://www.mific.gob.ni/Portals/0/Portal%20Empresarial/u16.%20Emprendedurismo%20en%20el%20%C3%A1mbito%20universitario.pdf

Cantillon, R. (1755/2011). Essai sur la nature du commerce en général. París, Francia: Institut Copet. Recuperado de https://www.institutcoppet.org/wp-content/uploads/2011/12/Essai-sur-la-nature-du-commerce-en-gener-Richard-Cantillon.pdf

Cardona-Arenas, P. Morales-Marín, J. Cárdenas-Aguirre, D. M., & Ramírez-Castañeda, L. A. (2015). Papel de la educación superior en los procesos de formación en emprendimiento. Sinapsis, (7), 61-69. Recuperado de http://www.eam.edu.co/ojs/index.php/sinapsis/article/view/77/81

Carland, J. A., Carland, J. W. y Stewart, W. H. (1996). Seeing what’s not there: The enigma of entrepreneurship. Journal of Small Business Strategy, 7(1), 1-20. Recuperado de http://libjournals.mtsu.edu/index.php/jsbs/article/view/326

Centro de Investigación de la Mujer en la Alta Dirección. IPADE. (2018). Estadísticas sobre mujeres y empresarias en México. Recuperado de: http://ipade.mx/wp-content/uploads/2017/04/Estadisticas_sobre_mujeres_y_empresarias_en_Mexico.pdf

Csikszentmihayi, M. (2008). Fluir: Una psicología de la felicidad. Barcelona: Kairós. Recuperado de https://books.google.com.mx/books?hl=es&lr=&id=C-2eDSfcG0wC&oi=fnd&pg=PA9&dq=Csikszentmihayi,+M.+(2008).+Fluir:+Una+psicolog%C3%ADa+de+la+felicidad.+Barcelona:+Kair%C3%B3s&ots=onQ-FXPPd2&sig=249aamrfDhFVgyBMGI9Jtw3lds4#v=onepage&q=autot%C3%A9lico&f=false

Emprende, pyme.net. (2016). ¿Qué es ser emprendedor? Junio 20, 2018, de Emprende,Pyme.net. Recuperado de https://www.emprendepyme.net/que-es-ser-emprendedor.html

Entrepreneurial Behaiour and Attitudes” (2014). Strong perceptions of opportunities and capabilities with a growing level of entrepreneurial activity [en línea]. Recuperado de: http://www.gemconsortium.org/country-profile/87

Ferreiro, F. J. (2013). Mujer y emprendimiento: uUna especial referencia a los viveros de empresas en Galicia. Revista de investigaciones políticas y sociológicas RIPS, 12(3), 81-101.

Recuperado de http://www.usc.es/revistas/index.php/rips/article/view/1631/1611
Garrido, C. (1992). La evolución del actor empresarial mexicano en los ochentas (Vol. 4). Ciudad de México, México: UNAM.

Gilbert, M. R. (1997). Identity, Space and Politics: A Critique of the Poverty Debates. En J. P. Jones, H. J. Nast, and & S. M. Roberts (eds.), Thresholds in Feminist Geography: Difference, Methodology, Representation (pp. 29-45). Oxford: Rowman and Littlefield.

Goyal, P. & Yadav, V. (2014). To be or not to be a woman entrepreneur in a developing country? Psychosociological Issues in Human Resource Management, 2(2), 68-78. Recuperado de: https://www.ceeol.com/search/article-detail?id=419505
Hernández Sampieri, R., Fernández Collado, C. & Baptista Lucio, M. P. (2010). Metodología de la Investigación. México: McGraw-Hill.

Hirschman, A. O. (1958). The Strategy of Economic Development. New Haven: Yale University Press.

Jamaica-González, F. M. (2015). Los beneficios de la capacitación y el desarrollo del personal de las pequeñas empresas (tTesis de pregrado). Universidad Militar de Nueva Granada. Bogotá. Recuperada de https://repository.unimilitar.edu.co/bitstream/10654/7168/1/Trabajo%20final%20Fabian%20Jamaica%20%281%29.pdf

Kerlinger, F. N., Lee, H. B., Pineda, L. E., & Mora Magaña, I. (2002). Investigación del comportamiento. México: McGraw-Hill.

Khajeheithan, D. (2017). Emprendimiento mediático: una definición consensuada. Ad-minister,. (30), 91-113. Recuperado de http://publicaciones.eafit.edu.co/index.php/administer/article/view/4615/3856 dDoi: 10.17230/ad-minister.

Kirzner, I. (1973). Competition and Entrepreneurship. Chicago, IL, USA: The University of Chicago Press.

Kollind, T. (2015). El emprendimiento desde la formación universitaria. Universidad Nacional Mayor de San Marcos. Recuperado de http://www.unmsm.edu.pe/noticias/ver/emprendimiento-formacion-universitaria

Leibenstein, H. (1968). Entrepreneurship and Development. The American Economic Review, 58(2), 72-83. Recuperado de http://www.jstor.org/stable/pdf/1831799.pdf?refreqid=excelsior%3Aab4f7b509d3f71859e5d4e7f41a381b4

Lubart, T. & Besançon, M. (2016). Psychologie de la créativité . Encyclopædia Universalis [en lignelínea]. Paris, France. Recuperado de http://www.universalis.fr/encyclopedie/psychologie-de-la-creativite/

Martínez Salgado, M., & Rojas, O. L. (2016). Una nueva mirada a la participación masculina en el trabajo doméstico y el cuidado de los hijos en México. Estudios demográficos y urbanos, 31(3), 635-662. Recuperado de http://www.scielo.org.mx/scielo.php?pid=S0186-72102016000300635&script=sci_arttext

Morin, J.M. (2016). Entreprise: Sociologie de l’entreprise. Encyclopædia Universalis [en lignelínea]. Paris, France. Recuperado de: http://www.universalis.fr/encyclopedie/entreprise-sociologie-de-l-entreprise/

Mwobobia, F.M. (2012). The challenges facing small-scale women entrepreneurs: A case of Kenya. International Journal of Business Administration, 3(2), 112-121.

Narendran, R. (2012). Social risk and female entrepreneurs in Kerala, India: A preliminary assessment. The Business Review, Cambridge, 20(2), pp. 51-58. Recuperado de http://ro.uow.edu.au/cgi/viewcontent.cgi?article=1180&context=buspapers
OCDE (s. f.). Cerrando brechas de género: eEs hora de actuar [en línea]. Ciudad de México, México. Recuperado de http://www.oecd.org/gender/Closing%20the%20Gender%20Gap%20-%20Mexico%20FINAL.pdf

Pieron, Henri (1993). Vocabulario Akal de Psicología. Enciclopedia Akal [(en línea]). Madrid, España. Recuperado de: https://www.akal.com/libro/vocabulario-akal-de-psicologia_31321/
Rodríguez, M. D. y Lasio, V. (2007). Educación formal y empresa juvenil: Contraste de dos enfoques para desarrollar el espíritu emprendedor. Latin American and Caribbean Journal of Engineering Education, 1(2), pp. 88-97.

Rodríguez-Bello, L. I. (2004). El modelo argumentativo de Toulmin en la escritura de artículos de investigación educativa. Revista Digital Universitaria (UNAM), 5(1), 2, pp. 1-18. http://www.revista.unam.mx/vol.5/num1/art2/ene_art2.pdf

Rodríguez-González, A. (2013). El emprendimiento femenino [en línea]. Forbes México.

Recuperado de: http://www.forbes.com.mx/el-emprendimiento-femenino/#gs.9KSPC24

Rojas, O. L. (2016). Mujeres, hombres y vida familiar en México. Persistencia de la inequidad de género anclada en la desigualdad social. Revista Interdisciplinaria de Estudios de Género, 2(3), 73-101. Recuperado de http://estudiosdegenero.colmex.mx/index.php/eg/article/view/4/4

Sánchez Vargas, A., Herrera Merino, A. L., & Perrotini Hernández, I. (2015). La participación laboral femenina y el uso del tiempo en el cuidado del hogar en México. Contaduría y administración, 60(3), 651-662. http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0186-10422015000300651 dDoiOI: 10.1016/j.cya.2015.05.013.

Sanséau, P.Y. (2005). Les récits de vie comme stratégie d’accès au réel en sciences de gestión : pertinence, positionnement et perspectives d’analyse. Recherches Qualitatives, 25(2), 33-57.

Schumpeter, J. A. (1934): The Theory of Economic Development. Cambridge, MS, USA: Harvard University Press.

Shane, S. A. & Venkataraman, S. (2000). The promise of entrepreneurship as a field of research, Academy of Management Review, 25(1), 217-226. Recuperado de https://entrepreneurscommunicate.pbworks.com/f/Shane%2520%252B%2520Venkat%2520-%2520Ent%2520as%2520field.pdf

Siliceo, A. (2004). Capacitación y dDesarrollo del pPersonal. México: Limusa Noriega Editores.

Stevenson, H. H., & Jarillo, J. C. (2007). A paradigm of entrepreneurship: Entrepreneurial management. En A. Cuervo, D. Ribeiro & S. Roig (eds.)Springer, Berlin, Heidelberg,. In Entrepreneurship (pp. 155-170). Berlín: Springer, Berlin, Heidelberg.

Trevinyo-Rodríguez, R. N. (2010). Empresas familiares: vVisión lLatinoamericana. Estructura, gestión, crecimiento y contituidad. Naucalpan de Juárez, México: Pearson.

Wacheux, F. (1966). Méthodes qualitatives en recherché en gestion. Paríis, France: Económica.
Wu, B. & Knott, A. M. (2006). Entrepreneurial Risk and Market Entry. Management Science, 52(9), 1315-1330. Recuperado de https://pubsonline.informs.org/doi/abs/10.1287/mnsc.1050.0543?journalCode=mnsc dDoiOI: 10.1287/mnsc.1050.0543

Zabludovsky, G. (1995). Presencia de las empresarias en México: diagnóstico comparativo regional y mundial. Revista Mexicana de Sociología, 57(4), pp. 255-285. Recuperado de http://www.jstor.org/stable/pdf/3540914.pdf?refreqid=excelsior%3A8d2b20bf335d5c783413e469e79a7b3d