The Medellin Consumer: LOCAL OR GLOBAL? A PSYCHOGRAPHIC APPROACH
Main Article Content
Keywords
Consumer Behavior, Cluster, Multivariate Analysis, Demographics, Psychographics.
Abstract
The present process of globalization have led to relevant changes in the supply and demand of all economies and in the standardization tendencies of business. In view of this, aquestion arises: What happens with the regional conglomerates of consumption? Such a question brought us to the consolidation of a study on the profile of the consumer inAntioquia (please see geographical location on paragraph 2 below); the results shown here include five great conglomerates (or clusters) obtained by multivariate analysis, from the population of strata three, four and five of the city of Medellín. This constitutes the accomplishment of a first step in the line of studies on the behavior of the Antioquian Consumer. The central idea has been to investigate the relevant aspects in matters ofconsumption of a representative cluster of the Medellín population. The purpose of this effort is to enhance the education processes on the subject, and to give account of thechanges generated by the process of economic liberalization initiated ten years ago in Colombia.
Downloads
Download data is not yet available.
References
Agencia de Publicidad Colombo Suiza. (1996). “Dime que Consumes....”. En: Revista Semana. No 752. pp. 88 - 90.
España, Rafael. (1998). “El dinamismo de los Consumidores y la Distribución comercial”. En: Documentos de FENALCO Góndola 98.
España, Rafael. (1995). “Actitudes del Consumidor Colombiano frente al Comercio”. En: Revista Coyuntura Comercial. No 14. pp. 47 - 54
“Estudio Perfil de cliente Superley Medellín”. (1996). En: Mercadeo al Día.
FENALCO. (1994). “Que piensa el Consumidor Colombiano frente al Comercio”. En: Revista Comercio. No 36. pp. 12 - 13
Franco, Napoleón y R. I. Quanta. (1996). “Un Consumidor para el Siglo XXI”. En: Revista Publicidad y Mercadeo. No 184. pp. 16 - 17
Hernández, C. Et al. (1985). “Perfil Psicosocial del colombiano Medio”. En: Estudio realizado para Propaganda Sancho. Bogotá.
“Hipermercados: Cambian los Hábitos de Compra”. (1997). En: Revista Clase Empresarial. No 43. pp. 16 - 23
Jaramillo B., Vespasiano. (Julio 14,1998). Al colombiano aun le seduce más comer en casa. En: El Colombiano. Medellín. p.1B.
Jaramillo B, Vespasiano. (Abril 15, 1999). Colombia Consume sin Ganas. En: El Colombiano, Medellín. p. 1B.
Jiménez M., German. (Junio 20, 1999). El domingo se consagra al Señor y al Consumo. En: El Colombiano, Medellín. P.1B-3B.
Jiménez M. German. (Junio 13, 1999) La Familia en el Corazón de la Recesión: Recesión Hasta en la sopa. En: El Colombiano, Medellín. p 6ª- 8ª.
Marin, Fernando. (1997). “Yo Consumidor me Confieso”. En: Revista Publicidad y Mercadeo. No 200. pp. 44 - 47
Mockus, Antanas. (1999). “Deshonestos o Sinceros”. En: Dinero: Familia vs Negocio. No 80. pp. 128
“País de Gordos y Bebedores”. (Abril 26, 1998) En: Diario el Tiempo, Santafé de Bogotá. p. 1C
“Se busca un perfil Colombiano”. (1996). En: Revista Publicidad y Mercadeo. No 184. pp. 19 - 21.
Sierra, Eleonora. (1993). “Los Rostros del Futuro”. En: Estudio realizado por McCann Erickson Colombia, Agencia de publicidad.
Smith, Karl. (1997). “Tendencias en el comportamiento de los consumidores”. En: Revista Comercio. No 52. pp. 22 - 25
Torres, Zayda. (1995). “Tendencias del Consumidor Colombiano para la Década de los 90”. En: Revista Megamarketing. No 20. pp. 8 - 11
INTERNET.
Adónde va el feminismo. (1998). Responsable Belladona, Madrid, 17, Abr. 1998, http://www.airastur.es/belladona/
feminis/adonde.htm (mayo 14 de 1998) Asociación de medios Españoles. (1998). El Perfil del Consumidor del Siglo XXI.
http://www. Assedem.es. (Mayo 8 de 1998)
DANE. (1998). Censo de Población del DANE. http://www.dane.gov.co, (Marzo 17 de 1998).
Proexport Caracas Venezuela. (1998). Comportamiento del Consumidor http:// www.cyberven.com/proexpccs/g_09html (Sept. 12de 1998)
Agencia de publicidad argentina. (1998). Error de consumo. http:// www.atlantida.com.ar/ old_negocios/ Negocios (Jul. 18 de 1998)
Agencia de investigación de Mercados. (1998). Estilos de Vida de los Jóvenes Venezolanos. http://www.ars-dmbb.com/
jovenes.htm (sept. 12 de 1998) García, Nicolás. (1998). Las grietas de la Demografía, Agencia de publicidad Argentina. http:/www.atlantida.com.ar/ old_negocios/Negocios. (Ago. 23 de 1998)
Nuevas Pautas en el Comportamiento del Consumidor. http://www.foment.com/ apnec6.htm (Ago. 10 de 1998)
Revista Dinero. (1998). Una Nueva Vanguardia. http://www.negocios.com/ dinero/ronda7.htm (Abr. 12 de 1998)
Sainz, Alfredo y Natacha Esquivel. (1998). Los consumidores de bajo poder Adquisitivo no existen, pero que los hay, los hay. http// www.atlantida.com.ar/old_negocios/Negocios (Ago. 28 de 1998)
BOOKS
Planeación metropolitana de Medellín. (1997).Anuario Estadístico 1997.
Arango Escobar, Gilberto. (1997). La Poética: De la casa de patio a la casa moderna. Medellín. Ed. Universidad Nacional de Colombia. 71 p.
Arango, Gilberto et al. (1997). Los Cambios en la Vivienda, Discursos y Percepciones. Medellín. Ed. Universidad Nacional de Colombia. 126 p.
Baudrillard, Jean. (1997). El Sistema de los Objetos. México. Siglo XXI editores. 229 p. Bonilla Castro, Elsy y Penélope Rodríguez
Sehk. (1997). Más Allá del Dilema de Los Métodos. La investigación en ciencias sociales. Santa fe de Bogotá: Ediciones Uniandes. 220 p
Cabrejos, D. Et al. (1994). Investigación de Mercadeo. Medellín. Editorial Universidad EAFIT. 480 p.
Dubois, Bernard y Alex Rovira C. (1998). Comportamiento del Consumidor: Comprendiendo al Consumidor. Madrid. Ed. Prentice Hall 297 p.
Gorecki, Brunon. (1986). La Evolución del Consumo en Colombia. Bogotá. Ed. Fundación Universitaria Autónoma de Colombia. 137 p. 29
Gutiérrez de Pineda, Virginia. (1975). Familia y Cultura en Colombia. Bogotá. Ed. Instituto Colombiano de Cultura Colcultura. 528 p.
Hawkins, Deli et al.(1994). Comportamiento del Consumidor. Repercusiones en la Estrategia de Marketing. Washington. Ed. Addison Wesley Iberoamericana. 683 p.
Hernández Sampieri, Roberto et al. (1998). Metodología de la Investigación. México. Ed. Mc Graw Hill. 501 p.
Kinnear, Tommas y James Taylor. (1998). Investigación de Mercados, Un enfoque Aplicado. Santa Fe de Bogotá. Ed. Mc Graw Hill. 874 p.
López de Mesa, Luis. (1970). De Cómo se ha formado la Nación Colombiana. Medellín. Ed. Bolsilibros Bedout. 187p.
McDaniel, Carl et al. (1999). Investigación de Mercados Contemporánea. México. International Thomson Editores. 812 p.
Melo, Jorge Orlando. (1988). Historia de Antioquia. Medellín. Ed. por Suramericana de Seguros. 560p.
Moreno G., Adonay. (1995). La Investigación, Serie: Aprender a Investigar Modulo 2, Santa Fe de Bogotá. Ed. ICFES. 167 p.
Moreno G., Adonay. Recolección de la Información, Serie: Aprender a Investigar, Modulo 3. Santa Fe de Bogotá. Ed. ICFES. 126 p.
Moreno G. Adonay. (1995). Análisis de la Información, Serie: Aprender a Investigar, Modulo 4. Santa Fe de Bogotá: Ed. ICFES, 162 p.
Mowen, John C. y Michael Minor. (1998). Consumer Behavior. New Jersey. Ed. Prentice Hall. 696 p.
Sabino, Carlos. (1976). El proceso de Investigación. Bogotá. El Cid Editorial. 244 p.
Schiffman, Leon y Lazar Kanuk. (1997). Comportamiento del Consumidor. México. Ed. Prentice may. 694 p.
Salomón, Michael. (1996). Comportamiento del consumidor. México. Ed. Prentice hall. 789 p.
Soler, Pere. (1997). La investigación cualitativa en Marketing y Publicidad. El grupo De discusión y el análisis de datos. Barcelona. Ed. Paidos. 190 p. Stanton, William et al. (1992). Fundamentos de Marketing. México. Ed. Mc Graw Hill. 733 p.
Tamayo y Tamayo, Mario. (1995). El proyecto de Investigación, Serie Aprender A Investigar, Modulo 5. Santa Fe de Bogotá. Ed. ICFES. 228 p.
Uribe de H., María Teresa y Jesús María Álvarez. Raíces del poder Regional: El caso antioqueño. Medellín. Ed. FAES. 371 p.
España, Rafael. (1998). “El dinamismo de los Consumidores y la Distribución comercial”. En: Documentos de FENALCO Góndola 98.
España, Rafael. (1995). “Actitudes del Consumidor Colombiano frente al Comercio”. En: Revista Coyuntura Comercial. No 14. pp. 47 - 54
“Estudio Perfil de cliente Superley Medellín”. (1996). En: Mercadeo al Día.
FENALCO. (1994). “Que piensa el Consumidor Colombiano frente al Comercio”. En: Revista Comercio. No 36. pp. 12 - 13
Franco, Napoleón y R. I. Quanta. (1996). “Un Consumidor para el Siglo XXI”. En: Revista Publicidad y Mercadeo. No 184. pp. 16 - 17
Hernández, C. Et al. (1985). “Perfil Psicosocial del colombiano Medio”. En: Estudio realizado para Propaganda Sancho. Bogotá.
“Hipermercados: Cambian los Hábitos de Compra”. (1997). En: Revista Clase Empresarial. No 43. pp. 16 - 23
Jaramillo B., Vespasiano. (Julio 14,1998). Al colombiano aun le seduce más comer en casa. En: El Colombiano. Medellín. p.1B.
Jaramillo B, Vespasiano. (Abril 15, 1999). Colombia Consume sin Ganas. En: El Colombiano, Medellín. p. 1B.
Jiménez M., German. (Junio 20, 1999). El domingo se consagra al Señor y al Consumo. En: El Colombiano, Medellín. P.1B-3B.
Jiménez M. German. (Junio 13, 1999) La Familia en el Corazón de la Recesión: Recesión Hasta en la sopa. En: El Colombiano, Medellín. p 6ª- 8ª.
Marin, Fernando. (1997). “Yo Consumidor me Confieso”. En: Revista Publicidad y Mercadeo. No 200. pp. 44 - 47
Mockus, Antanas. (1999). “Deshonestos o Sinceros”. En: Dinero: Familia vs Negocio. No 80. pp. 128
“País de Gordos y Bebedores”. (Abril 26, 1998) En: Diario el Tiempo, Santafé de Bogotá. p. 1C
“Se busca un perfil Colombiano”. (1996). En: Revista Publicidad y Mercadeo. No 184. pp. 19 - 21.
Sierra, Eleonora. (1993). “Los Rostros del Futuro”. En: Estudio realizado por McCann Erickson Colombia, Agencia de publicidad.
Smith, Karl. (1997). “Tendencias en el comportamiento de los consumidores”. En: Revista Comercio. No 52. pp. 22 - 25
Torres, Zayda. (1995). “Tendencias del Consumidor Colombiano para la Década de los 90”. En: Revista Megamarketing. No 20. pp. 8 - 11
INTERNET.
Adónde va el feminismo. (1998). Responsable Belladona, Madrid, 17, Abr. 1998, http://www.airastur.es/belladona/
feminis/adonde.htm (mayo 14 de 1998) Asociación de medios Españoles. (1998). El Perfil del Consumidor del Siglo XXI.
http://www. Assedem.es. (Mayo 8 de 1998)
DANE. (1998). Censo de Población del DANE. http://www.dane.gov.co, (Marzo 17 de 1998).
Proexport Caracas Venezuela. (1998). Comportamiento del Consumidor http:// www.cyberven.com/proexpccs/g_09html (Sept. 12de 1998)
Agencia de publicidad argentina. (1998). Error de consumo. http:// www.atlantida.com.ar/ old_negocios/ Negocios (Jul. 18 de 1998)
Agencia de investigación de Mercados. (1998). Estilos de Vida de los Jóvenes Venezolanos. http://www.ars-dmbb.com/
jovenes.htm (sept. 12 de 1998) García, Nicolás. (1998). Las grietas de la Demografía, Agencia de publicidad Argentina. http:/www.atlantida.com.ar/ old_negocios/Negocios. (Ago. 23 de 1998)
Nuevas Pautas en el Comportamiento del Consumidor. http://www.foment.com/ apnec6.htm (Ago. 10 de 1998)
Revista Dinero. (1998). Una Nueva Vanguardia. http://www.negocios.com/ dinero/ronda7.htm (Abr. 12 de 1998)
Sainz, Alfredo y Natacha Esquivel. (1998). Los consumidores de bajo poder Adquisitivo no existen, pero que los hay, los hay. http// www.atlantida.com.ar/old_negocios/Negocios (Ago. 28 de 1998)
BOOKS
Planeación metropolitana de Medellín. (1997).Anuario Estadístico 1997.
Arango Escobar, Gilberto. (1997). La Poética: De la casa de patio a la casa moderna. Medellín. Ed. Universidad Nacional de Colombia. 71 p.
Arango, Gilberto et al. (1997). Los Cambios en la Vivienda, Discursos y Percepciones. Medellín. Ed. Universidad Nacional de Colombia. 126 p.
Baudrillard, Jean. (1997). El Sistema de los Objetos. México. Siglo XXI editores. 229 p. Bonilla Castro, Elsy y Penélope Rodríguez
Sehk. (1997). Más Allá del Dilema de Los Métodos. La investigación en ciencias sociales. Santa fe de Bogotá: Ediciones Uniandes. 220 p
Cabrejos, D. Et al. (1994). Investigación de Mercadeo. Medellín. Editorial Universidad EAFIT. 480 p.
Dubois, Bernard y Alex Rovira C. (1998). Comportamiento del Consumidor: Comprendiendo al Consumidor. Madrid. Ed. Prentice Hall 297 p.
Gorecki, Brunon. (1986). La Evolución del Consumo en Colombia. Bogotá. Ed. Fundación Universitaria Autónoma de Colombia. 137 p. 29
Gutiérrez de Pineda, Virginia. (1975). Familia y Cultura en Colombia. Bogotá. Ed. Instituto Colombiano de Cultura Colcultura. 528 p.
Hawkins, Deli et al.(1994). Comportamiento del Consumidor. Repercusiones en la Estrategia de Marketing. Washington. Ed. Addison Wesley Iberoamericana. 683 p.
Hernández Sampieri, Roberto et al. (1998). Metodología de la Investigación. México. Ed. Mc Graw Hill. 501 p.
Kinnear, Tommas y James Taylor. (1998). Investigación de Mercados, Un enfoque Aplicado. Santa Fe de Bogotá. Ed. Mc Graw Hill. 874 p.
López de Mesa, Luis. (1970). De Cómo se ha formado la Nación Colombiana. Medellín. Ed. Bolsilibros Bedout. 187p.
McDaniel, Carl et al. (1999). Investigación de Mercados Contemporánea. México. International Thomson Editores. 812 p.
Melo, Jorge Orlando. (1988). Historia de Antioquia. Medellín. Ed. por Suramericana de Seguros. 560p.
Moreno G., Adonay. (1995). La Investigación, Serie: Aprender a Investigar Modulo 2, Santa Fe de Bogotá. Ed. ICFES. 167 p.
Moreno G., Adonay. Recolección de la Información, Serie: Aprender a Investigar, Modulo 3. Santa Fe de Bogotá. Ed. ICFES. 126 p.
Moreno G. Adonay. (1995). Análisis de la Información, Serie: Aprender a Investigar, Modulo 4. Santa Fe de Bogotá: Ed. ICFES, 162 p.
Mowen, John C. y Michael Minor. (1998). Consumer Behavior. New Jersey. Ed. Prentice Hall. 696 p.
Sabino, Carlos. (1976). El proceso de Investigación. Bogotá. El Cid Editorial. 244 p.
Schiffman, Leon y Lazar Kanuk. (1997). Comportamiento del Consumidor. México. Ed. Prentice may. 694 p.
Salomón, Michael. (1996). Comportamiento del consumidor. México. Ed. Prentice hall. 789 p.
Soler, Pere. (1997). La investigación cualitativa en Marketing y Publicidad. El grupo De discusión y el análisis de datos. Barcelona. Ed. Paidos. 190 p. Stanton, William et al. (1992). Fundamentos de Marketing. México. Ed. Mc Graw Hill. 733 p.
Tamayo y Tamayo, Mario. (1995). El proyecto de Investigación, Serie Aprender A Investigar, Modulo 5. Santa Fe de Bogotá. Ed. ICFES. 228 p.
Uribe de H., María Teresa y Jesús María Álvarez. Raíces del poder Regional: El caso antioqueño. Medellín. Ed. FAES. 371 p.