Winged Words. The figure of the aoidos in the Homeric poems

Main Article Content

Mauricio Vélez Upegui http://orcid.org/0000-0002-9359-7429

Keywords

Epic, Homer, aoidos, singer, heroes, gods, nobiliary society

Abstract

As is well-known, one of the features of epic poetry, as a literary genre, is the mention and characterization
of numerous characters. The Iliad and The Odyssey, as exemplary representatives of the ancient Greek epic poetry, are no exception. Homer includes a vast number of characters both in the poem narrating the anger of Achilles and in the one recounting the return of Odysseus, after the end of the Trojan war. One of these characters is the aoidos or singer of actions of gods and heroes. This text adopts a hermeneutical approach in examining this figure. Specifically, it aims to achieve three goals regarding textual comprehension and explanation. Firstly, to specify the implications of the name and profession of a singer. Secondly, to identify similarities and differences between the Homeric aoidoi and their songs. Thirdly, to differentiate the various ways to choose the songs as well as the effects on the audience. 

Downloads

Download data is not yet available.
Abstract 1403 | PDF (Español) Downloads 649 XML (Español) Downloads 719

References

Alexander, C. (2015). La guerra que mató a Aquiles. Barcelona: Acantilado.

Anónimo (1999). Ciclo épico - Ciclo tebano - Ciclo troyano (A. Bernabé Pajares, Trad.). Madrid: Planeta deAgostini.

Aristóteles (1988). Política (M. García Valdés, Trad.). Madrid: Cátedra.

Aristóteles (1999). Poética (versión trilingüe, V. García Yebra, Trad.). Madrid: Gredos.

Aristóteles (2003). Ética Nicomáquea - Ética Eudemia (E. Lledó Íñigo, Intro., J. Pallí Boy, Trad.). Madrid: Gredos.

Aristóteles (2003). Retórica (A. Tovar, Ed.). Madrid: Centro de Estudios Políticos y Constitucionales.

Ateneo (1998). Deipnosofistas. Banquete de los eruditos. Libros III-V (L. Rodríguez-Noriega Guillén, Trad.). Madrid: Gredos.

Bajtín, M. (1989). Teoría y estética de la novela. Madrid: Taurus.

Beristán, H. (2003). Diccionario de Retórica y Poética. México: Porrúa.

Carlier, P. (2005). Homero. Barcelona: Akal.

Chantraine, P. (1968). Dictionnaire étymologique de la langue grecque. Historie des mots. Paris: Éditions Klincksiek.

Crespo Güemes, E. (2007). Introducción. En Homero, Ilíada (pp. 7-102). Madrid: Gredos.

Dalby, A. (2008). La reinvención de Homero. El misterio de los orígenes de la épica. Madrid: Gredos.

Detienne, M. (2004). Los maestros de la verdad en la Grecia arcaica. México: Sextopiso editorial.

Echavarría Yepes, S. (2012). Del mito al mythos. Un ensayo de hermenéutica homérica. En M. Vélez Upegui y J. M. Cuartas Restrepo (Eds.), El caduceo de Hermes. Estudios de hermenéutica teórica y aplicada (pp. 83-102). Bogotá: San Pablo.

Finley, M. I. (2014 [1954]). El mundo de Odiseo. México: F. C. E.

García López, J. (2001). Introducción general. En Himnos Homéricos - La “Batracomiomaquia” (pp. vii-xxx). Madrid: Gredos.

Gil Bera, E. (2012). Ninguno es mi nombre. Sumario del caso Homero. Valencia: Pre-Textos.

Grimal, P. (1994). Diccionario de mitología. Grecia y Roma. Barcelona: Paidós.

Havelock, E. A. (2002). Prefacio a Platón. Madrid: A. Machado Libros.

Hesíodo (2006). Teogonía - Trabajos y días - Escudo - Fragmentos - Certamen (A. Pérez Jiménez y A. Martínez Díaz, Trads.). Madrid: Gredos.

Homero (2000). Odisea (C. García Gual, Intro., J. Manuel Pabón, Trad.). Madrid: Gredos.

Homero (2007). Ilíada (E. Crespo Güemes, Trad., prólogo y notas). Madrid: Gredos.

Homero (2015). Odisea (F. Gutiérrez, Trad.). Barcelona: Penguin Random House.

Jeager, W. (1967). Paideia. Los ideales de la cultura griega. México: F. C. E.

Lynch, E. (1987). La lección de Sheherezade. Barcelona: Anagrama.

Loraux, N. (2004). Madres en duelo. Madrid: Abada.

Mejía Toro, J. M. (2006). La artimaña del canto. El rapsoda Homero o la parodia de la guerra. Revista Estudios de
Filosofía, 34, 63-93.

Míguez Barciela, A. (2014). La visión de la Odisea. Madrid: La Oficina.

Mondolfo, R. (1955). La comprensión del sujeto humano en la cultura antigua. Buenos Aires: Manantial.

Muriel Espejo, C. (1991). El aedo homérico. Florentia Iliberritana, 2, 161-170.

Ong, W. J. (1994). Oralidad y escritura. Tecnologías de la palabra. Bogotá: F. C. E.

Pérez, F. J. (2016). Introducción. En Homero, Ilíada (Ed. bilingüe). Madrid: Abada Editores.

Píndaro (2002). Odas y Fragmentos (E. Ruiz Yamuza, Intro., A. Ortega, Trad.). Madrid: Gredos.

Ramos, O. G. (1988). Categorías de la epopeya. Bogotá: Publicaciones del Instituto Caro y Cuervo, Series Minor, XXXI.

Redfield, J. M. (2012). La Ilíada, naturaleza y cultura. Madrid: Gredos.

Rinon, Y. (2008). Homer and the Dual Model of the Tragic. Michigan: The University of Michigan Press.

Sánchez, C. (2014). La invención del cuerpo. Arte y erotismo en el mundo clásico. Madrid: Siruela.

Santiago Álvarez, R-A. (2004). La familia léxica de xénos en Homero: usos y significados II (Odisea). Faventia, 26(2), 25-42.

Vernant, J-P. (1991). Mito y religión en la Grecia antigua. Barcelona: Ariel.

Vernant, J-P. (2008). Atravesar fronteras. Entre mito y política II. México: F. C. E.